BU.12

BU.12 – www.bu12.nl


 

 

De vaak geringe diepte van de Hollandse en Friese wateren dwong tot de bouw van rond- en platbodems, schepen zonder kiel. Een ophaalbaar ‘zwaard’ aan iedere kant van het schip moet ‘verlijeren’, het zijwaarts wegdrijven door de wind, voorkomen. Het zwaard aan de ‘lage kant’ (lijzijde) is altijd naar beneden, het andere omhoog. Door de ophangconstructie kan het neergelaten zwaard over ondieptes ‘glijden’.

Een botter is een platbodem, voor het varen op de Zuiderzee en het Wad. Bijzonder zijn de mast met alleen een massief ijzeren voorstag en de zeer grote fok, de reusachtige kluiverboom met kluiver, de fokbediening met maar één schoot en het lage achterschip met de diepe kuipvloer. Hoewel de botter was ingericht voor de vangst van bot kwam natuurlijk ook andere vis, als haring, paling en ansjovis, in de netten. En die vis werd echt niet teruggezet.

BU12
De botter BU 12 heeft een lengte van 13,50 m en een breedte van 4,20 m. Botterwerf Kok in Huizen bouwde de botter in 1904 als HK 157. Vanuit Harderwijk bevisten de verschillende eigenaren zo’n vijftig jaar de Zuiderzee (later IJsselmeer) en verkochten het schip toen als recreatieschip.

RESTAURATIE

Veel varende monumenten zijn door geldgebrek verdwenen. Geldgebrek is er nog steeds. Bij het hedendaagse ‘zuinig zijn’ op een varend monument hoort veel vrijwilligerswerk. Aan de BU 12 is al veel gebeurd en er moet nog veel gedaan worden. Het grootste deel van de restauratie is inmiddels wel voltooid; het schip verkeert weer in vrijwel originele staat. Veel van het zware houtwerk van huid, spanten en vloeren is vernieuwd. Ook mast, gaffel, giek en zeilen zijn nieuw. Nieuwe zeilen gaven de BU 12 weer zijn oude snelheid terug. De voortgang van de restauratie is goed te zien op de verschillende foto’s, van “blik naar blank” (hout).

Het vooronder is fraai opgeknapt en erg gezellig, met onder meer een potkacheltje voor een authentieke haardplaat. Ook zijn er banken en kooien. De entree is versierd met het zo traditionele rood-wit-blauwe ‘prinsenwerk’ en een spreuk op de deur. De werkzaamheden worden in hoofdzaak uitgevoerd door enthousiaste vrijwilligers. Slechts in bepaalde gevallen wordt teruggevallen op het vakmanschap van Scheepstimmerwerf Nieuwboer.

Historisch overzicht (voor zover bekend):

naam: eigenaar/schipper: van: tot: gebruik:
HK157  1904 1978 visserij
HK157 C.A.Kuitert – Utrecht 1978! 1981 recreatie
HK157 Rob Kip – Nijkerkerveen 1981 1983 recreatie
BU12 Rob Kip – Nijkerkerveen 1983 1996 recreatie
BU12 Henk v Halteren – Spakenburg 2000 2007 recreatie
BU12 St. tot behoud van de botter BU12 – Blaricum 2007 heden recreatie

Technische gegevens:

Werf Kok – Huizen
Bouwjaar: 1904
Afmetingen: 13,5 x 4,2

Varend Monument® 497
Huidige thuishaven: Spakenburg

Bron: BU9.nl

 

Share